صبا روز

ساخت وبلاگ

قائم مقام وزیر ارتباطات از گسترش همکاریهای فناورانه ایران و ترکیه خبر داد و گفت: براساس تفاهم انجام شده، زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی، پژوهشی دو کشور آماده، تقویت و تسهیل می‌شود.

خبرگزاری مهر: مهدی محتشمی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات همراه به ترکیه تفاهم نامه ها و توافقات مختلفی در زمینه های انرژی، گردشگری، صنایع و معادن، علوم و فناوری، بیمه تامین اجتماعی، امور گمرکی و همکاری های مرزی، حمل و نقل، افزایش همکاری های بانکی و سرمایه گذاری و افزایش حجم صادرات ایران به ترکیه صورت گرفت.

قائم مقام وزیر ارتباطات در امور بین‌الملل، مذاکره و انجام تفاهمات مهم در حوزه علوم و فناوری را یکی از محورهای اصلی در سفر رئیس جمهوری به ترکیه برشمرد و افزود: توافقاتی میان طرفین مبنی بر گسترش همکاری های علمی، فناوری و تحقیقاتی به عمل آمد.

وی گفت: در بخش های مختلف از جمله انتقال فناوری های روز دنیا و گسترش همکاری ها میان موسسات تحقیقاتی ایران و ترکیه نیز توافقاتی صورت گرفت. براساس این توافقات مقرر شد زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی، پژوهشی مشابه با یکدیگر در دو کشور، آماده، تقویت و تسهیل شود.

به گفته وی، تشکیل کمیسیون مشترک علمی، فناوری و تحقیقاتی میان ایران و ترکیه و پیگیری و راه اندازی آن در کوتاه ترین زمان از دیگر مواردی بود که دو طرف در این دیدار بر سر آن به توافق رسیدند. همچنین مقرر شد دو مرکز مترولوژی و استاندارد ایران و ترکیه در زمینه های مختلف از جمله بسترسازی برای توسعه صنعت مواد غذایی حلال در سطح منطقه و جهان و در حوزه بیوتکنولوژی با یکدیگر همکاری کنند.

محتشمی در خصوص تفاهم نامه همکاری در حوزه برق هم گفت: تشویق شرکتها، سازمانها وموسسات خصوصی و دولتی،موسسات پژوهشی و مالی هر دو کشور به منظور مشارکت در بخش های برق (احداث نیروگاههای حرارتی،برق آبی،پروژه های انتقال برق و) انرژیهای تجدیدپذیر ( با تخصیص اولویت به انرژیهای بادی وخورشیدی) در ایران و ترکیه مورد تاکید قرار گرفت.

وی از انجام فعالیتهای مشترک با هدف افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی دو کشور، تسهیل انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاههای آموزشی، همکاری در ارایه خدمات مهندسی برای احداث پروژه های نیروگاههای تجدیدپذیر در دو کشور از دیگر بندهای مورد توافق دو کشور در حوزه برق، نام برد.

قائم مقام وزیر ارتباطات گفت: در حوزه آموزش نیز بر تسهیل پذیرش اساتید زبان های فارسی و ترکی در دانشگاههای دو کشور و تسهیل فرایندهای صدور ویزا و اعطای بورسیه متقابل و سالیانه در رشته های زبان در سطوح تحصیلات تکمیلی و پژوهشی تاکید شده است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 141 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:35

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:35

روسای جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه در مورد مساله اوکراین و سوریه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.

خبرگزاری مهر: روسای جمهور دو کشور روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به شرق اوکراین و سوریه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش شینهوآ، روسای جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه در مورد مساله اوکراین و سوریه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.
 
کاخ سفید با اعلام این خبر، در بیانیه خود اعلام کرده که محور گفتگوها بر سر روند آتش بس میان نیروهای مخالفین و دولتی سوریه بوده است.
 
در این بیانیه آمده است: دو رئیس جمهور همچنین خود را متعهد به افزایش تلاش برای تقویت توافق آتش بس دانسته اند و بر روی مساله لزوم توقف حملات از سوی همه طرف ها به توافق رسیده اند.
 
به گفته کاخ سفید، «اوباما» نگرانی خود را در مورد پایداری توافق آتش بس به معنای پایان درگیری ها میان نیروهای دولتی و مخالفین در سوریه شناخته می شود اعلام کرده است.
 
«اوباما» همچنین در مورد اوکراین، ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل قرارداد مینسک، از «پوتین» خواسته تا قدم هایی برای پایان دادن به درگیری ها در شرق اوکراین بردارد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 166 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:35

قبل از علنی شدن اقدامات مربوط به عادی شدن روابط کوبا و آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکایی لاتین آمریکا را تهدید کردند که اگر مانع شرکت کوبا در اجلاس جامعه کشورهای آمریکا بشود، این کشورها آن اجلاس را تحریم خواهند کرد.

سفر اوباما به کوبا پایان دشمنی های دو کشور بود؟

سرویس بین الملل فردا؛عبدالحمید شهرابی: برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا روز گذشته در کنگره حزب کمونیست گفت: در سفر اوباما به کوبا حمله‌ای جدی به عقاید، تاریخ، فرهنگ و نمادهای ما صورت گرفت. 21 مارس 2016 بود که اوباما در سفری تاریخی به کوبا سفر کرد. 

سفر اوباما به کوبا در ادامه تلاش برای روند عادی سازی روابط کوبا و آمریکا بود که این جریان از سال گذشته آغاز شد. در ابتدا باید گفت این عادی سازی اتفاق نیفتاده است و با توجه به ادامه رفتار خصومت‌آمیز آمریکا با کوبا، چشم‌انداز عادی‌شدن روابط بین دو کشور واقعی به نظر نمی‌رسد. عادی‌سازی روابط اتفاق نیفتاده، به این علت که کوبا لغو تحریم‌ها علیه این کشور و بازپس‌‌گرفتن جزیره گوانتانامو را شرایط عادی شدن روابط اعلام کرده و این دو شرط تحقق نیافته است. این جریان از سویی اذعان هیئت حاکمه آمریکا به این نکته است که سیاست تحریم در برابر ملت کوبا در این 5 دهه شکست خورده و جواب نداده است.  یعنی هدف از تحریم شکست انقلاب کوبا بود که این نقشه با مقاومت ملت کوبا عقیم ماند.  اما حقیقت سفر اوباما چه بود؟

سفر اوباما به کوبا از چند زاویه قابل بررسی است. در یکصد سال گذشته این دومین باری است که رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به کوبا به کوبا سفر می‌کند. اولین بار در سال 1928 یعنی 88 سال پیش کالوین کولیچ به کوبا سفر کرده بود. اما چه تفاوتی میان این دوسفر وجود داشت؟ وقتی رئیس جمهور آمریکا در 1928 پا به کوبا می‌گذارد به سرزمینی می‌رود که تحت امر و اختیار دولت آمریکا قرار داشت. حکومت دست نشانده و مطیع امر آمریکا در آنجا مستقر بود. شرکت‌های غربی و عمدتا آمریکایی در آنجا حکمرانی می‌کردند. رئیس جمهور و دولت کوبا را تعیین و کشور را مطابق منافع و امیال خود اداره می‌کردند. 88 سال بعد حتی مخالفان کوبا نمی‌توانند این واقعیت را کتمان کنند که کوبا سرزمینی آزاد و مستقل است.  کوبا 57 سال بعد از پیروزی انقلاب‌اش در مقابل فشارهای ایالات متحده مقاومت کرده و در این مدت دستاوردهایی برجسته داشته است.  وقتی که مراجع بین‌المللی و حتی سایت‌های اطلاعاتی/امنیتی آمریکا چون سیا هم شاخص‌های پیشرفت‌های فوق‌العاده کوبا را در زمینه‌های بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، ورزش و دیگر حوزه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، جایی برای انکار این دستاوردها وجود ندارد.  ضمنا دستاوردهای انقلاب کوبا به مرزهای این کشور محدود نمی‌شود. 

قبل از علنی شدن اقدامات مربوط به عادی شدن روابط کوبا و آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکایی لاتین آمریکا را تهدید کردند که اگر مانع شرکت کوبا در اجلاس جامعه کشورهای آمریکا بشود، این کشورها آن اجلاس را تحریم خواهند کرد.  این خود یک شاخص روشن از ریشه‌دواندن انقلاب کوبا در آن منطقه است.  یعنی،  اگر تا قبل از سال 1998، که سال پیروزی مرحوم هوگوچاوز در انتخابات ونزوئلاست، اکثر کشورهای آمریکای‌لاتین مخالف دولت انقلابی در کوبا و متحد ایالات متحده بودند، امروز آقای اوباما در شرایطی به کوبا می‌رود که همان اکثریت قریب به اتفاق یا علنا در کنار کوبا قرار دارند و یا این که دیگر در جایگاهی نیستند که علنا علیه کوبا و به نفع آمریکا موضع‌گیری کنند. 

موضوع دیگر افکار عمومی در خود ایالات متحده است. موسسه گالوپ اخیرا نظرسنجی را منتشر کرده بود که در آن اشاره می‌کند به این که در 1996 یعنی 20 سال پیش یک نظرسنجی صورت می‌گیرد که از مخاطبان آن (شهرواندان ایالات متحده) سؤال می‌شود که نظرتان راجع به کوبا چیست؟ در 1996 تعداد کسانی که نظر خیلی مساعد یا نسبتا مساعد به کوبا دارند 10 درصد است؛ اما 20 سال بعد که امروز است 54 درصد شهروندان آمریکایی نسبت به کوبا نظر مساعد دارند و میزانی بیشتر از این آمار، تغییر و تحولات زیر پوستی است. 

موضوع  دیگری که درباره این سفر وجود دارد، تغییر نگرش مهاجرین کوبایی است. بعد از پیروزی انقلاب کوبا نیروهایی که طرفدار دیکتاتوری و خانواده‌های سرمایه‌داران کوبایی که عمدتا شرکای سرمایه‌داران ایالات متحده بودند، کوچ کرده و بیشتر در ایالت فلوریدا ساکن شده و پایگاه مهم تهاجم علیه انقلاب کوبا را تشکیل دادند. از سوی دیگر، این ایالت رأی تأثیرگذاری در انتخابات ایالات‌متحده دارد و این هم به لحاظ تعداد نمایندگان این ایالت است و هم به علت نفوذ مالی و سیاسی‌ای که مهاجرین کوبایی در جامعه آمریکا و به خصوص در مجلس این کشور دارند. این جمعیت و پایگاه اجتماعی در سال‌های گذشته ترکیب‌اش تغییر کرده است، یعنی بسیاری از کسانی که طی دو دهه گذشته به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند، مهاجرت‌شان بیشتر جنبه اقتصادی داشته است؛ به عبارتی این افراد عمدتا برای رفاه و امکانات اقتصادی مهاجرت کرده‌اند و لزوما با انقلاب کوبا خصومت ندارند. خانواده‌های این افراد اغلب در کوبا هستند و ارتباط این افراد با خانوداه‌هایشان برقرار است. نظر این افراد این است که با بهبود روابط ایالات متحده و کوبا بتوانند راحت‌تر با خانواده‌هایشان در ارتباط باشند و به کوبا کمک کنند؛ یعنی وجه تمایز اساسی بین افرادی که سابقا به آمریکا مهاجرت می کردند و کسانی که این چند ساله مهاجرت کرده‌اند وجود دارد. مهاجران اولیه اکثرا متشکل از نیروهای ضدانقلاب بودند و مهاجران اخیر خواستار ایجاد و عادی سازی روابط با کوبا هستند. 

از سوی دیگر بخشی از سرمایه گذاران ایالات متحده به حضور در کوبا تمایل دارند؛ زیرا در سال های گذشته شاهد این بوده‌اند که جای آنها را چین و روسیه گرفته‌اند و برخی کشورهای اروپایی هم تمایل دارند در همین جهت حرکت کنند.  بخش مهمی از نیروهای سرمایه‌داری ایالات متحده برای عقب نماندن از این قافله تمایل دارند که این روابط برقرار شود.

در نهایت باید ببینیم چرا این سفر یک سال پیش یا 10 سال پیش صورت نگرفت؟ به نظر می رسد تغییرات اساسی ایجاد شده در روابط دو کشور یعنی ادامه پایداری ملت کوبا و شکست سیاست تحریم و تحولات در منطقه آمریکای لاتین همه اینها موجب پذیرش این تغییر شده است، نه اینکه از روی میل حاکمان ایالات متحده باشد.  در این حال، به این واقعیت نیز باید توجه داشت که کوبا سال‌ها پیش از این جریان به اصطلاح عادی‌سازی روابط با آمریکا ضرورت ایجاد برخی تغییرات و اصلاحات در مناسبات اقتصادی خود را با حفظ ماهیت و دستاوردهای انقلاب تشخیص داده و مشغول تدارک در این زمینه بوده است.  ‌

خلاصه این که باید دید که سفر اوباما به کوبا از موضع ضعف امپراتوری امریکا صورت می‌گیرد یا از قدرت آن؟  در پاسخ به این سؤال باید بدنبال واقعیات بود و نه حدث و گمان و واقعیت این است که این سفر نشانه شکست امریکا در جنگ سخت علیه کوباست و در عین حال ادامه و تشدید جنگ نرم را هم نشان می‌دهد.

در این شرایط، دغدغه‌ای که نیروهای حزب‌الهی و انقلابی در ایران نسبت به تحولات کوبا دارند قابل فهم است.  دوستداران انقلاب کوبا نگرانند که نکند کوبایی که به عنوان پایگاه شناخته شده مقاومت در برابر نظام سلطه آمریکا است از این خط‌مشی عدول و انقلاب را قربانی روابط با ایالات متحده کند.  لکن، این نوع نگرانی با توجه به حقایق موجود تا حدی زیاد برطرف می‌شود؛ چرا که، از زمانی که صحبت از عادی‌سازی روابط ایالات متحده با کوبا شده است کسی نتوانسته به مواردی اشاره کند که کوبا از مواضع انقلابی‌اش عدول کرده باشد؛ چون اصلا هیچ نمونه‌ای وجود ندارد. 

عده‌ای در ایران وضعیت کوبا را با برجام و مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 مقایسه می‌کنند.  اما به غیر از تشابهات باید تفاوت‌ها را هم در این قیاس مورد توجه قرار داد.  به تعبیر مقام معظم رهبری در این مذاکرات هزینه سنگینی پرداخت شده است.  برای برخی از دوستان این تصور وجود دارد که هزینه‌های سنگینی هم کوبا در این جریان پرداخت می‌کند. لکن، واقعیت این است که کوبا برسر مواضع خود ایستاده و در مقابل فشارهای آمریکا عقب‌نشینی نکرده است.  

در این شکی نیست که تغییر مواضع مقامات آمریکایی با هدف نفوذ در کوبا صورت می‌گیرد و به همین علت جای تعجب نیست که نیروهای انقلابی نسبت به این خطر احساس نگرانی دارند.  این دغدغه در عین حال که درست است باید حد و مرز خود را داشته باشد؛ به عبارتی ما با ملتی مواجه هستیم که تجربه 6 دهه گذشته نشان می‌دهد که از پس انواع و اقسام تهاجمات آمریکایی برآمده است، نه فقط حمله و جنگ نظامی بلکه هم‌چنین محاصره اقتصادی  که طولانی‌ترین و شدید‌ترین محاصره اقتصادی علیه یک ملت در طول تاریخ است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 170 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:01

کانال پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت توضیحاتی را درباره مرگ مرحوم مهرداد اولادی منتشر کرده است.

خبرآنلاین: کانال پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت توضیحاتی را درباره مرگ مرحوم مهرداد اولادی منتشر کرده است؛

در ساعت 13:48 با اورژانس 115 تماس گرفته شد و عوامل اورژانس در ساعت 13:54 در محل حضور یافتند. مرحوم اولادی هیچگونه علائم حیاتی نداشته و توسط تکنسین های اورژانس به مدت30 دقیقه عملیات احیاء انجام می شود و پس از برنگشتن علائم حیاتی در ساعت14:56 از محل سکونت به بيمارستان شهدای تجريش منتقل می شود و در بيمارستان نیز به مدت يك ساعت عمليات احياء ادامه می يابد اما متاسفانه تلاش پزشكان مؤثر واقع نمی شود و بازیکن سابق تیم های ملی، استقلال و پرسپولیس و بازیکن فعلی تیم ملوان بندرانزلی جان خود را از دست می دهد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:01

در میان بحث و جدلها و مخالفت‌های عمومی در مصر با واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران توسط دولت این کشور به سعودی در خلال سفر ملک سلمان به قاهره، نوزاد دختری در روستای اولاد یحیی در مرکز دارالسلام استان سوهاج مصر متولد شده که پدرش نام «صنافیر» را بر روی او گذاشته است.

خبرگزاری ایسنا: رشدی السید خلیفه، پدر این کودک که دارای لیسانس مطالعات اسلامی و عربی از دانشگاه الازهر گفت، یک سال قبل ازدواج کرده و همسرش به عنوان معلم زبان انگلیسی مشغول به کار است و نام «صنافیر» را برای فرزند نخست خود انتخاب کرده تا میزان وطن پرستی خود را نشان بدهد و اگر خداوند فرزند دیگری به وی بدهد نامش را «تیران» خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این دو جزیره تیران و صنافیر مصری هستند و نه سعودی و این دو جزیره در قلب مردم مصر قرار دارند.

در این میان کارمند دفتر بهداشت روستا از ثبت نام این کودک به بهانه بروز مشکلات بعدی خودداری کرد. اما رشدی این نام گذاری را اقدامی فرهنگی و ارزشمند توصیف کرده و می‌گوید: ترجیح دادم تا با نامگذاری فرزندم به این اسم، این مساله را برجسته نمایم چون کسی به حرف ما توجهی نمی‌کند و در کنار آن اگر سازمان امنیت به فکر بازداشت من باشد باید مرا همراه با نوازدم بازداشت کند.

اقوام رشدی، پدر این نوازد دختر با قرار دادن عکس او در فیسبوک به او تبریک گفتند و پیام دادند «یک نوزاد پسر به نام تیران می‌خواهیم تا این دو با هم ازدواج کنند.»

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:01

کاپیتان سابق فوتبال ایران که اکنون در قطر به سر می برد درگذشت مهرداد اولادی را خبری شوک آور برای جامعه فوتبال دانست.

ورزش سه: جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی گفت: از شنیدن خبر درگذشت مهرداد أولادی شوکه شدم.

نکونام در این باره به خبرنگار ما گفت: من واقعا از شنیدن خبر درگذشت ناگهانی، أولادی شوکه شدم و این مصیبت را به خانواده آن موحوم تسلیت می گویم و امیدوارم که خدا به  آنها  صبر بدهد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:46

دارنده مدال طلای وزنه‌برداری المپیک و جهان گفت: نمی‌توانم مرگ اولادی را باور کنم و با آن کنار بیایم.

خبرگزاری فارس: بهداد سلیمی درباره درگذشت مهرداد اولادی گفت: روز گذشته در کلینیک دکتر نوروزی همدیگر را دیدیم و در مورد المپیک با هم صحبت کردیم.

وی ادامه داد: اولادی پیگیر مراحل درمانی من شد و خیلی خوشحال بود. وقتی این خبر را شنیدم یاد جمله‌ای از او در ذهنم می‌افتم که من را خیلی اذیت می‌کنند. او دیروز به من گفت «یکی از آرزوهایش این است که من در برزیل مدال بگیرم و شاهد این موضوع باشد».

قهرمان وزنه‌برداری المپیک تصریح کرد: هنوز هم نمی‌توانم مرگ مهرداد را هضم کنم و با این موضوع کنار بیایم چرا که باور کردنی نیست شنیدن این خبر برای دوستان و خانواده‌اش واقعا دردناک است. مهرداد از دوستان، همشهریان و ورزشکاران بسیار خوب و محجوب بود که هیچکس خاطره بدی از او در ذهن ندارد.

مهرداد اولادی، مهاجم تیم فوتبال ملوان عصر امروز در بیمارستان شهدای تجریش تهران به طور ناگهانی درگذشت. این بازیکن سابقه حضور در تیم‌های استقلال و پرسپولیس را دارد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 156 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:46

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با همتای سنگاپوری‌اش از سرباز ارتش این رژیم دفاع و خواستار رفع محکومیت از وی شد.

خبرگزاری فارس: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با همتای سنگاپوری‌اش از سرباز ارتش این رژیم که به سر یک فلسطینی مجروح شلیک کرده بود، دفاع و خواستار رفع محکومیت از وی شد.

به نوشته پایگاه خبری «عاروتص شوع» نتانیاهو با بیان اینکه مطمئن است دادگاه همه ملاحظات حول این پرونده را جدی خواهد گرفت، گفت: «بعنوان پدر یک سرباز و نخست وزیر تاکید می‌کنم که ارتش از همه سربازانش دفاع می‌کند.»

در حالی که عده‌ای از شهروندان صهیونیست راهپیمایی را برای حمایت از این سرباز در تل‌آویو برگزار خواهند کرد، نتانیاهو از مردم خواست تا تنش‌ها را بر سر این قضیه کاهش دهند.

وی صرف نظر از هر حکمی که در جلسه دادگاه وی اعلام شود، مدعی شد: «سربازان ما جنایت کار نیستند.»

لی سین لونگ نخست وزیر سنگاپور در اولین سفرش به اراضی اشغالی فلسطین با نتانیاهو دیدار کرده و از حمایت‌های نظامی و دفاعی رژیم صهیونیستی از کشورش تشکر کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سیاسیون کابینه صهیونیستی و تشیکلات خودگردان بر سر راه‌حل دو دولتی توافق کنند.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:46

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: ۱۱ نفر افراد مرتبط با تخلفات انتخاباتی در شعب ویژه با صدور آرا، به محكومیت هایی نظیر حبس محكوم شده اند.

خبرگزاری مهر: به نقل ازروابط عمومی دادگستری فارس ، احمد رحمانیان با بیان اینكه تعداد ۱۱نفر افراد مرتبط با این تخلفات در شعب ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی با صدور آرا به محكومیت های نظیر حبس، مجازات های تعلیقی، محرومیت از عضویت در هیات های اجرایی و نظارت محكوم شده اند افزود: این در حالی است كه پرونده ای نیز موجود است که نفر به صدور قرار منع تعقیب منتهی گردید.

وی همچنین از تكمیل تحقیقات و ادامه رسیدگی به ۳۳ فقره از پرونده های تخلفات انتخاباتی در دوره اول خبر داد و یادآور شد: غالب شكایت های اشخاص حقیقی بودند اما در برخی موارد دستگاه های اداری، امنیتی، نظامی و انتظامی و در پاره ای از موارد دادستان های حوزه های قضایی استان به عنوان مدعی العموم اقدام به طرح شكایت كرده اند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس عمده ترین تخلفات انجام شده در مرحله اول انتخابات را تبلیغات پیش از موعد، تهمت، افترا، نشر اكاذیب در فضای حقیقی و مجازی یا تشویش اذهان عمومی، خرید و فروش رأی، مهر نكردن شناسنامه ، استفاده از اموال دولتی در تبلیغات و انتشار محتوای تحریك آمیز، اخلال در نظم عمومی و تشكیل ستادهای انتخاباتی خارج از ضوابط اعلام كرد و افزود: اغلب متخلفان اعضای ستاد انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان بودند.

رحمانیان ادامه داد: از مجموع پرونده های تشكیل شده در انتخابات اخیر یك پرونده مربوط به انتخابات خبرگان بوده و سایر پرونده های تشكیل شده درخصوص تخلفات در انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه با بیان اینكه همچون دوره اول انتخابات، نظارت دقیق بر حوزه های انتخاباتی كه انتخابات آنان در مرحله دوم برگزار می گردد در دستور كار است به نامزدهای راه یافته به دوره دوم و اعضای ستاد های انتخاباتی و طرفداران آنان توصیه كرد ضمن رعایت ضوابط تبلیغات از تخریب، افترا، هتك حرمت و نشر اكاذیب علیه رقیب پرهیز نمایند و صرفاً اخلاق اسلامی و قانون انتخابات را سر لوحه فعالیتهای خود قرار دهند.

رحمانیان تأكید كرد: دستگاه قضایی در اجرای ماده ۱۷ قانون انتخابات به تمامی جرایم و تخلفات انتخاباتی كه از سوی اشخاص حقیقی و مراجع قانونی و رسمی اعلام شود در كمال بی طرفی با استقلال كامل و رعایت موازین قانونی و شرعی رسیدگی خواهد كرد و هیچ گونه اغماضی درخصوص متخلفین بعمل نخواهد آمد.

وی توصیه كرد: نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات و فعالان ستادهای انتخاباتی ضمن مطالعه مجدد قوانین مرتبط با انتخابات از ارتكاب رفتارهای خلاف قانون اجتناب و نامزدهایی كه قصد فرار گرفتن در مسند قانونگذاری دارند با قانون مداری در ایام انتخابات التزام عملی خود را به قوانین نشان دهند.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 167 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:34

مشاور رئیس جمهور افغانستان، نقش تاجیکستان در ایجاد خط تماس بین دولت «ولادیمیر پوتین» و «طالبان» را مؤثر عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: به نقل از «پرس تی‌جی»، یکی از مشاوران «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد: تاجیکستان در برقراری تماس بین روسیه و «طالبان» نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: طالبان در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند تا از طرف جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شوند، از این رو ایجاد تماس‌های دیپلماتیک با مقامات برخی کشور‌ها از اولین گام‌های این گروه در این راستا محسوب می‌شود.

بنا به این گزارش، روسیه طی ماه‌های اخیر تماس‌های دیپلماسی خودرا با گروه طالبان افزایش داده است و می‌خواهد از این طریق از نفوذ داعش در منطقه آسیای مرکزی جلوگیری کند.

همچنین گفته می‌شود که روسیه با وجود برقراری خط تماس با طالبان کمک‌های نظامی و اقتصادی خود را به دولت افغانستان نیز تقویت کرده است.

 «وحید مژده» کار‌شناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: روسیه با دولت افغانستان روابط خوبی دارد و نباید خود را به عنوان حامی گروه طالبان عنوان کند.

پس از رسانه‌ای شدن خبرهای در مورد ارتباط بین طالبان و روسیه برخی کار‌شناسان نزدیک به دولت پوتین عنوان کرده‌اند که مسکو از وخامت وضع امنیتی در افغانستان نگران است.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:34

آيت الله صادق آملی لاريجانی رئيس قوه قضاييه با صدور ابلاغی، مرضیه وحید دستجردی را به سمت مشاور رئیس قوه قضاییه منصوب کرد.

خبرگزاری مهر: آيت الله صادق آملی لاريجانی رئيس قوه قضاييه با صدور ابلاغی، مرضیه وحید دستجردی را به سمت مشاور رئیس قوه قضاییه منصوب کرد.

متن این ابلاغ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم مرضیه وحید دستجردی

نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جناب عالی، به موجب این ابلاغ به سمت مشاور رئیس قوه قضاییه منصوب می شوید.

توفیقات روز افزون شما را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال مسئلت دارم.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 171 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 18:33

سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن گفت: بازی در کشور ثالث تصمیم خوبی نبود اما امیدوارم بازیکنان ما فردا کیفیت خوب خود را به نمایش بگذارند و در پایان با پیروزی و کسب 3 امتیاز از زمین بازی خارج شویم.

ورزش سه: یحیی گل محمدی در نشست خبری پیش از دیدار برابر النصر عربستان در هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با تشکر از مقامات و فدراسیون فوتبال عمان به خاطر فراهم کردن شرایط خوب برای دیدار ذوب آهن و النصر اظهار داشت: بازی در کشور ثالث تصمیم خوبی نبود،  دوست داشتیم این بازی در ایران برگزار شود تا هواداران ما از تماشای بازی در خانه و همچنین هواداران النصر از بازی در عربستان لذت ببرند.
 
وی با بیان اینکه بازی پیش رو حساس ترین بازی گروه ما به شمار می رود افزود: النصر بازیکنان خوبی در اختیار دارد که نباید در بازی فردا به آنها فضا بدهیم، تقریبا در این بازی حق اشتباه نداریم و باید بدانیم برای موفقیت باید در تمام دقایق بازی تمرکز کافی را داشته باشیم.
 
گل محمدی گفت: امیدواریم بازیکنان ما کیفیت خوب خود را به نمایش بگذارند و در پایان با پیروزی و کسب 3 امتیاز از زمین بازی خارج شویم.
 
سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن تصریح کرد: با توجه به اینکه بازی‌های ما با فاصله زمانی کمی برگزار می‌شوند اما خسته نیستیم، مطمئن هستیم که با انگیزه و آمادگی بالا در بازی فردا به میدان می‌رویم، من در بازیکنان انگیزه خوبی می‌بینم و امیدوارم که در بازی پیش رو موفق شویم.
 

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:56

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در باره مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس درباره قیمت شناور بنزین با محاسبه قیمت بنزین در فوب خلیج فارس می‌گوید در کشور مکانیرمی برای اینکه هر روز قیمت بنزین را بر اساس قیمت فوب تغییر دهیم، نداریم.

خبرگزاری ایسنا: شاهرخ خسرونی درمورد مصوبه بنزینی اخیرمجلس گفت: قانون مطرح شده و حالا باید منتظر تائید شورای نگهبان و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن بمانیم که در آن جزییات اجرایی این مصوبه تعیین شود.

وابستگی قیمت تمام شده موضوع بند «ج» این مصوبه، به قیمت بنزین در فوب خلیج فارس مهم‌ترین ابهام آن است، موضوعی که خسروانی در مورد آن می‌گوید: قیمت بنزین در فوب خلیج فارس شناور است و ما در داخل کشور مکانیزم اینکه هر روز قیمت را بر این اساس بالاوپایین کنیم نداریم.

وی تصریح کرد: بنابراین در آیین‌نامه اجرایی این مصوبه باید راهکاری برای این قیمت شناور پیش‌بینی شود.

این مقام مسئول احتمال می‌دهد که در آیین‌نامه اجرایی این مصوبه برای حل این مشکل با در نظر داشتن قیمت بنزین در فوب، نرخی یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یا یک ساله به عنوان نرخ ثابت در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: آیین نامه می‌تواند در محدوده قانون مصوب نحوه اجرای آن را تعیین کند.

خسروانی همچنین در باره دیگر فاکتورهای تعیین قیمت تمام شده بنزین موضوع این مصوبه مجلس، عنوان کرد: سایر فاکتور های تعیین قیمت به اندازه قیمت بنزین در فوب خلیج فارس متغیر و شناور نیست و برای مثال دست مزد جایگاهداران معمولا سنواتی تعیین می‌شود.

وی درپایان تاکید می‌کند که هنوز نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این رابطه داشت.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:56

یک مقام مسئول با اشاره به صادرات پنج محموله محصولات پلیمری به آلمان از ابتدای سال ۲۰۱۶، گفت: با لغو تحریم‌ها، صادرات پتروشیمی ایران به آلمان به‌عنوان بزرگترین بازار اروپا آغاز شده است.

خبرگزاری مهر: دیاکو عباسی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای اروپایی در دوران پساتحریم، گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون پنح محموله محصولات پلیمری ایران به کشورهای اروپایی صادر شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه آلمان بزرگترین بازار پلیمر و پتروشیمی در بین کل کشورهای اروپایی به شمار می رود، تصریح کرد: بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون پنج محموله شامل انواع پلی اتیلن‌ها به کشورهای آلمان، ایتالیا و بلژیک صادر شده است.

رئیس بازرگانی پتروشیمی امیرکبیر با تاکید بر اینکه به عبارت دیگر با لغو تحریم‌ها، صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به آلمان به‌عنوان بزرگترین بازار اروپا آغاز شده است، اظهار داشت: تمامی محموله های پلیمری و پتروشیمی صادراتی ایران توسط خط کشتیرانی جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی صادر شده و مشکلی برای تامین کشتی وجود ندارد.

عباسی همچنین تاکید کرد: در طول هفته گذشته تاکنون مذاکراتی با نمایندگان شرکت‌هایی از اتریش، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و چندین کشور اروپایی در شرق این قاره انجام شده است، تاکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی به دنبال خرید و یا اجاره انبار و یا مخازن ذخیره سازی محصولات پتروشیمی و پلیمری در سطح اروپا هستند.

وی همچنین از صادرات محصولات پتروشیمی امیرکبیر به بیش از ۲۰ کشور جهان خبر داد و بیان کرد: در کنار چین، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه آسیای میانه، مرکزی و حوزه قفقاز از دیگر بازارهای صادراتی به شمار می روند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد یک انبار توزیع کننده محصولات پلیمری در «آنتورپ» بلژیک بوده و این شهر می‌تواند هاب جدید توزیع محصولات پلیمری و پتروشیمی ایران در سطح قاره سبز باشد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:56

 خبرگزاری فارس: حادثه غم انگیز قتل ستایش در کمترین زمان ممکن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را بخود جلب کرد.

حادثه‌ای که از بدو اتفاق تاکنون حرف و حدیث‌های زیادی را پشت سرگذاشته و برخی رسانه‌ها نیز در این ماجرا با دروغ‌های خود، به تحریک احساسات و عواطف افکار عمومی پرداخته و به مصیبت و دغدغه‌های خانواده‌های درگیر در این حادثه دامن زدند.

در این میان، شبکه بی‌بی‌سی طبق روال گذشته خود در پرداختن به موضوعاتی که در جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد، با بزرگنمایی مسائل فرعی و حاشیه‌ای، بار دیگر تمام تلاش خود را برای به انحراف کشیدن افکار عمومی به کار بست.

تلاش بی‌بی‌سی برای پنهان کردن اصل حادثه در لابلای شبهات

این شبکه انگلیسی با پر رنگ کردن مسائل قومیتی از قبیل مقابل هم قراردادن برادران افغانستانی و ایرانی، مانور تبلیغاتی و القاء وجود تبعیض نژادی در ایران برای تحریک احساسات هموطنان افغانستانی، تلاش داشت اصل حادثه را در لابلای شبهات گسترده خود پنهان کند.

از جمله اقدامات این شبکه انگلیسی، تماس با پدر ستایش بدون معرفی شبکه خود بوده است، فردی با پدر ستایش تماس برقرار کرده و ماجرا را از وی سوال می‌کند.

پدر ستایش نیز مانند دهها تماس دیگر توضیحاتی را به وی ارائه می‌دهد اما وی متوجه نبوده است که فرد سوال کننده خبرنگار بی‌بی‌سی است.

خانواده ستایش قریشی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما از این ماجرا کاملا اعلام بی اطلاعی کردند و با صراحت بیان داشتند که ما هیچ مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی نداشته‌ایم و اگر می‌دانستیم که فرد سوال کننده خبرنگار بی‌بی‌سی است، هرگز صحبت نمی‌کردیم.

بی‌بی‌سی در مطالبی که در مورد ستایش قریشی منتشر کرده است، سعی دارد با اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و افغانستان و همچنین تحریک عواطف و احساسات افغانستانی‌های مقیم ایران، آنها را به سطح خیابان کشیده و با راه اندازی نمایش خیابانی بار دیگر اهداف خود مبنی به عدم رعایت حقوق افراد و اتباع در جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان خود القاء کند.

این در حالی است که از روز اول وقوع حادثه، مقامات مسئول و دستگاههای ذیربط در جمهوری اسلامی ایران، بدون توجه به تابعیت ستایش، ماجرا را با جدیت پیگیری کرده و تمامی مراحل قانونی در این حادثه در حال اجراست.

بی‌بی‌سی در حالی در این حادثه با نیت خاص خود دمیده که چشم خود را بر روی ده‌ها جنایتی که در دنیا اتفاق می‌افتد، می‌بنند.

بارها و بارها اتفاق افتاده که دانش‌آموزان مدارس در آمریکا با اسلحه گرم، بر روی همکلاسی‌های خود آتش گشوده و آنها را به قتل رسانده اما این شبکه هیچ صحبتی از جنایت و حقوق بشر، حقوق کودک، و نژاد پرستی آمریکایی‌ها به میان نمی‌آورد. آنجا که پلیس سفید پوست، سیاه پوستان را مورد هدف قرار می‌دهد.

چندی پیش در افغانستان شبکه بی‌بی‌سی در مصاحبه‌ای با سخنگوی طالبان و انتشار نگاه طالبان در مورد جنایتی که اتفاق افتاد، از جنایت آنها در کشتار مردم بیگناه افغانستان دفاع کرد که مردم افغانستان واکنش نشان داده و این شبکه بعد از اینکه نتوانست به اهدافش برسد، از ملت افغانستان عذرخواهی کرد.

در حادثه‌ای دیگر، مدتی قبل در یکی از شهرستان‌های ایران یک کارگر تبعه افغانستان در شهرستان «جم» مرتکب جنایت هولناکی شد و یک زن شوهردار را بعد از تجاوز، به قتل رسانده و با قطع دستان وی، زیورآلات وی را می‌دزدد اما اندکی بعد بازداشت می‌شود و همین شبکه بی‌بی‌سی هیچ خبری از وی مخابره نمی‌کند.

اینکه جنایت در هر شکلی مذموم است، شکی نیست، اما چند نکته حائز اهمیت است.

1- اینکه با هر اتفاقی یک قوم و یک ملیت را مقصر جلوه دهیم، سیاستی انگلیسی و در راستای سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن این شبکه است، چرا که قرار نیست اگر فردی از اتباع افغانستان در ایران مرتکب جنایت شد، ما آن را به کل اتباع افغانستانی مقیم ایران تعمیم دهیم. در هر ملیت و قشری، خوب و بد وجد دارد و در هر زمان و مکانی ممکن است افرادی مرتکب جنایت شوند. ایران و افغانستان از تمدن، زبان، فرهنگ و ادبیات واحدی برخوردارند و در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز برادرانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

اثبات این ادعا رشد و نمو چهره‌های بزرگ اتباع افغانستانی مقیم ایران در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ادبیات، علم، پزشکی و دانشگاهی و غیره است که بسیاری از آنها در افغانستان در منصب‌های دولتی هستند.

2- در حادثه ستایش نیز مانند دهها حادثه دیگر، از ابتدای حادثه تاکنون بدون هیچ گونه خلل و کوتاهی، پرونده مسیر قانونی خود را طی کرده و می‌کند. بنا بر اعلام رضایت خانواده ستایش قریشی از روند پیگیری پرونده، دستگاهها و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این قربانی حادثه فردی از اتباع افغانستان است، با جدیت تمام مساله را پیگیری کرده‌اند و هیچ گونه مشکلی در پیگیری حادثه، دفن و مراسم خاکسپاری حادثه نبوده است. بنابراین ادبیات القائی بی‌بی‌سی مانند تبعیض و یا نژاد پرستی ایرانیان دقیقاً با هدف ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر و مشترک ایران و افغانستان است.

همانگونه که آقای «محمد کاظم کاظمی» شاعر، نویسنده، فرهیخته و ادیب افغانستانی مقیم ایران برای ستاش نوشت، مهاجرین افغانستانی باید بدانند که این جرم می‌توانست از سوی هر کسی اتفاق بیفتد. ما باید با تدبیر و تعقل، روش درست برخورد با چنین ماجراهایی را به همه نشان دهیم.

3- برخلاف ادعای بی‌بی‌سی، جامعه ایران نیز از همان ابتدای وقوع جرم و حادثه، ضمن محکوم کردن آن، در کنار مهاجرین افغانستانی با خانواده ستایش ابراز همدردی کرده‌اند و ستایش را فرزند خود خوانده و از دستگاههای ذیربط اجرای دقیق و با جدیت مساله را مطالبه کرده‌اند. این دقیقا همبستگی و همزبانی دو ملت ایران و افغانستان را می‌رساند که دشمنان نیز آن را نشانه گرفته‌اند و باید هوشیار بود. هیچ کوتاهی در این زمینه نبوده که بخواهیم ماجرا را ازر مسیر غیرقانونی به انحراف بکشانیم. بنابراین جامعه مهاجرین باید بیشتر هشیار باشند.

کلام آخر

* ضرورت دارد جامعه مهاجرین و افکار عمومی ایران در حادثه رخ داده از خود خویشتن‌داری نشان دهند، چرا که پدر ستایش از روند پیگیری پرونده کاملا ابراز رضایت دارد و از طرفی دیگر تحریک بیش از حد این ماجرا در فضای مجازی و راه اندازی نمایش‌های خیابانی و تظاهرات‌ها و تجمعات غیر قانونی، ممکن است مشکلاتی برای این پرونده ایجاد کند که باید از آن پرهیز کرد.

* اصلی‌ترین مرجع رسیدگی کننده به این پرونده در چندین نوبت افکار عمومی را در جریان روند پرونده قرار داده و هیچ گونه مشکلی در رسیدگی به آن دیده نمی‌شود. خانواده متهم به قتل ستایش نیز از همان ابتدای کار با تسلیم فرزند خود به نهادهای مربوطه، خود را به قانون سپرده‌اند و هیچ جای نگرانی در این ماجرا باقی نمانده است.

* ضرورت دارد ضمن همدردی با خانواده ستایش قریشی از اقداماتی که منجر به تحریک افکار عمومی، برهم زدن نظم عمومی جامعه ایران، دروغ پردازی در فضای مجازی و القای آن به جامعه مهاجرین می‌شود، پرهیز کنیم.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 209 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

فیلم سینمایی «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از نیمه اردیبهشت ‌ماه روی پرده سینماها می‌رود.

خبرگزاری مهر: جدیدترین فیلم مسعود ده‌نمکی با عنوان «رسوایی ۲» از نیمه اردیبهشت ‌‌ماه و پس از پایان اکران فیلم سینمایی «بادیگارد» به سرگروهی سینما استقلال راهی پرده نقره‌ای سینما می‌شود.

در این فیلم بازیگرانی چون اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، فخرالدین صدیق‌شریف، مهران رجبی، سحر قریشی، امیر نوری، رامین راستاد، اسماعیل‌ خلج، عباس محبوب و ابوالفضل همراه ایفای نقش می‌کنند.

عوامل این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده، ‌نویسنده و کارگردان: مسعود ده‌نمکی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل‌سفیدی، طراح گریم: امیر اسکندری، مدیر تولید: محمود محمدطائمه، موسیقی: امیر توسلی، مدیر صدابرداری: محمود خرسند، صداگذاری: علیرضا غفاری‌نژاد، طراح صحنه و لباس: علی‌ نصیری‌نیا، روابط عمومی: حمید یادروج، تدوین: امیرشیبان خاقانی، جلوه‌های ویژه میدانی: مسعود اسدی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمدرضا نجفی امامی، دستیار اول کارگردان: نورالدین گودرزی، برنامه‌ریز: آلما سعادتی‌فر، عکاس: حسن شجاعی، منشی صحنه: مرضیه آذری،سرمایه‌گذار: شرکت فرهنگی هنری پارس ویدئو.

درخلاصه داستان این فیلم آمده است: «تا خدا تکانتان نداده به خودتان تکانی بدهید.» اين جمله‌ای است که حاج يوسف، پيرمرد زاهد وارسته خطاب به مردم ومسئولین شهری می‌گوید که گرفتار رذایل اخلاقی و اجتماعی شده‌اند. در پی هشدار حاج یوسف  شایعه نزول عن‌قریب بلا و عذاب الهی آرامش شهر را به هم می‌ریزد

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 148 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

به اعتقاد نگین صدق‌گویا، سینما و تلویزیون ایران در این سال‌ها با بحران فیلمنامه‌های بی‌محتوا مواجه شده‌اند.

خبرگزاری مهر: نگین صدق‌‌گویا، بازیگر سینما و تلویزیون که پس از بازی در مینی سریال «فراموشی» که سال گذشته از شبکه یک سیما روی آنتن رفت کار جدیدی از او پخش نشده است درباره علت کم‌کاری خود گفت: دلیل کم‌کاری‌ من کیفیت کارهای پیشنهادی است. متاسفانه عموم فیلمنامه‌ها ضعیف، بی‌منطق، بی‌محتوا یا تکراری است.

وی افزود: در مقابل این پیشنهادها من خود را جای مخاطبان می‌گذارم که مگر چه گناهی کرده‌اند که باید مدام یکسری سریال‌های بی‌محتوا و از نظر مضمون تکراری را ببینند. چرا فیلمنامه‌نویسان نباید کوچکترین خلاقیتی در نگارش از خود به خرج دهند؟

بازیگر فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل الله» ادامه داد: در این یک‌ماهی که از سال جدید گذشته، پیشنهاد بازی در یک سریال و یک تله‌فیلم را به دلیل ضعف فیلمنامه رد کردم، اما یک پیشنهاد سینمایی مناسب داشتم که متاسفانه هنوز سرمایه‌گذار آن مشخص نیست.

بازیگر سریال «به کجا چنین شتابان» همچنین مساله سرمایه را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فیلمسازان در این سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها بسیار اتفاق افتاده که عده‌ای با این شرط که خود نقش اول را بازی کنند، حاضر به سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم شده‌اند. زمانی هم که بازیگرانی چون من به این امر اعتراض می‌کنیم، دست‌اندرکاران تولید این‌گونه پاسخ می‌دهند که «شما چرا اینقدر اعتراض می‌کنی؟ حالا می‌خواهیم یک سناریویی را بسازیم، تا کاری انجام داده باشیم».

صدق‌گویا در ادامه با بیان این نکته که مسئولان سینمایی و تلویزیونی در ایران باید با ارائه کارگروه‌های ویژه به حل معضل سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم‌ها بپردازند، اظهار کرد: بسیاری از فیلمنامه‌های خوب و با کیفیت نیز با مشکل نبود سرمایه برای ساخت مواجه هستند و خود شاهد بوده‌ام که چه فیلمنامه‌های فاخر و ارزشمندی به دلیل نبودن سرمایه هیچگاه به مرحله ساخت نرسیده‌اند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان گفت: هنرمند اگر کار نکند با مشکل تامین معیشت مواجه می‌شود بنابراین یا باید به بازی در هر کار بی‌کیفیت و سخیفی تن در دهد یا باید روزگار را به عسرت بگذراند. من که فعلا دارم تحمل می‌کنم، تا در آینده چه پیش آید.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 186 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

ارنست مونیز: قبل از برجام، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی باورنکردنی داشت وزیر انرژی آمریکا بامداد سه‌شنبه در یک سخنرانی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام را «باورنکردنی» خواند.

خبرگزاری فارس: ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا بامداد سه‌شنبه در نشستی در دانشگاه براون درباره امنیت هسته‌ای و توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 سخنرانی کرد.

مونیز در بخشی از این سخنرانی گفت که برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام پیشرفتی باورنکردنی داشت.

وزیر انرژی آمریکا گفت: «واقعیت میدانی دیگری که وجود داشت این بود که ایران یک برنامه هسته‌ای داشت که به صورت باورنکردنی، پیشرفت می‌کرد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تحریم‌های اقتصادی قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای علیه ایران اشاره و یادآوری کرد که تحریم‌های وضع شده به بهانه‌های غیرهسته‌ای کماکان پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.

«مونیز»، در ادامه همکاری‌های علمی‌اش در طول مذاکرات هسته‌ای با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای را یادآوری کرد و زمینه‌های علمی مشترک را از عامل موفقیت در حصول برجام دانست. مونیز صالحی را «فردی با استعداد و نفوذ بالا» خواند.

وزیر انرژی آمریکا سپس به بحث راستی‌آزمایی از «برجام» پرداخت و به سند پروتکل الحاقی که ایران به اجرای آن متعهد شده اشاره کرد.

مونیز گفت با این حال، «مفری» که در پروتکل الحاقی وجود دارد این است که در این سند برای کشورهای امضاکننده هیچ محدوده زمانی از لحاظ موافقت با ورود بازرسان آژانس تعیین نشده است. به گفته مونیز، با این حال، این مشکل در «برجام» رفع شده و گروه 1+5 برای اولین بار در این توافق ایران را موظف کرده، ظرف حداکثر 24 روز از زمان درخواست آژانس تصمیم کمیسیون مشترک برای اعطای این دسترسی را بپذیرد. وی تأکید کرد این اولین بار است که چنین شرایطی برای کشوری اجرا می‌شود.  

مونیز در بخش پرسش و پاسخ، از دادن جواب صریح به سوال یک دانشجوی ترم اول فیزیک هسته‌ای خودداری کرد. این دانشجو از مونیز پرسید چرا ایران به خاطر داشتن برنامه هسته‌ای هدف تحریم‌های اقتصادی واقع شده اما اسرائیل، علی‌رغم تولید سلاح اتمی، با چنین تحریم‌هایی مواجه نشده است؟

مونیز، در پاسخ به این سوال گفت که جامعه جهانی در سال 2003 از ایران فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای کشف کرد و تصمیم گرفت جلوی تسلیحاتی شدن آن را بگیرد.

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 134 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 10:28

برای افزایش کارآیی اقتصاد که در نتیجه حصول قیمت‌های نسبی مناسب به‌وجود می‌آید و همچنین برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سیاست مناسب، قرار دادن قیمت بنزین در سطح قیمت مورد استفاده در سایر کشورهای همسایه است.

سرویس اقتصادی فردا؛ دکتر بیژن بیدآباد*: برای افزایش کارآیی اقتصاد که در نتیجه حصول قیمت‌های نسبی مناسب به‌وجود می‌آید و همچنین برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سیاست مناسب، قرار دادن قیمت بنزین در سطح قیمت مورد استفاده در سایر کشورهای همسایه است. از لحاظ کمی با توجه به اینکه قیمت سوخت در کشورهای همسایه، قیمت واحدی نیست و متفاوت از قیمت‌های بین‌المللی خرید و فروش بنزین است، تعیین قیمت بنزین براساس فوب خلیج‌فارس می‌تواند بهترین هدف‌گذاری برای قیمت بنزین باشد. نکته دیگر نحوه قیمت‌گذاری پلکانی است که مطالعات در سایر کشورها نشان داده است که حساسیت قیمت بنزین بسیار کم است. به عبارت دیگر واکنش و عکس‌العمل مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت بنزین می‌تواند قابل اغماض باشد. این موضوع نشان‌دهنده حساس نبودن قیمت بنزین به میزان مصرف است. به این صورت که اگر میزان افزایش قیمت بنزین کم باشد، مصرف کم نمی‌شود. در زمینه با قیمت‌گذاری پلکانی این موضوع قابل توجه است. وقتی قیمت‌گذاری به‌صورت پلکانی صورت گیرد، عملا حساسیت مصرف‌کننده نسبت به افزایش قیمت، بسیار کم خواهد بود.
 
مسلما هدف از افزایش قیمت بنزین، کاهش مصرف بنزین و دیگری کاهش آلودگی و مصائب ناشی از مصرف بیش از حد بنزین است. اگر قیمت‌ها پلکانی افزایش یابد، سیاست گذار به هدف خود، یعنی کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی نخواهد رسید. از لحاظ روانشناسی رفتار مصرف‌کننده، این موضوع کاملا تایید می‌شود. یعنی وقتی ضربات افزایش قیمت کم و تدریجی باشد، باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان خود را با افزایش تدریجی قیمت وفق دهند و عملا سنگینی افزایش قیمت را لمس نکنند این موضوع باعث خواهد شد که شهروندان ترکیب ارجحیت‌های آشکار خود را در مصرف بنزین تغییر ندهند. بنابراین برای اینکه سیاست افزایش قیمت بنزین به مقصود خود برسد، باید قیمت‌ها، افزایش یکباره و غیرپلکانی داشته باشند. اگر دولت نگران مسائل سیاسی ناشی از افزایش یکباره قیمت بنزین است، می‌تواند برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد، قیمت بنزین را در دو پله یعنی هزار تومان با سهمیه بسیار ناچیز ماهانه و در 2 هزار تومان یا بیشتر برای عموم متقاضیان مقرر دارد. در این حالت، هم مصرف‌کنندگان ضعیف مورد پشتیبانی قرار گرفته و هم افزایش قیمت سوخت به جامعه وارد شده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، این حالت بهتر از قیمت‌گذاری پلکانی است.
 
هر چند سیاست اصولی و کارشناسی برای این مساله، افزایش کلیه قیمت‌ها به سطح قیمت‌های فوب خلیج‌فارس است، اما همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، نگرش دولت به طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حامل‌های انرژی تنها یک مساله اقتصادی نیست. بلکه دولت با ادامه این طرح درصدد این است که همچنان حمایت مردمی خود را داشته باشد و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، این موضوع به‌عنوان یک حربه سیاسی نیز تلقی می‌شود. مسلما وقتی در بازار، یک کالا با سهمیه‌بندی یا با هرگونه محدودیت بازاری دیگر مواجه می‌شود، مسلما باید منتظر تشکیل بازارهای موازی و بازار سیاه باشیم. از لحاظ اثرگذاری افزایش قیمت در نرخ تورم نیز دولت نباید نگران این موضوع باشد. براساس آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، سهم هزینه‌های بنزین و حمل‌ونقل در کل هزینه‌های سبد مصرفی خانوار، حدود 3 درصد بوده است. در چنین شرایطی اگر هزینه بنزین را یک سوم هزینه‌های حمل‌ونقل خانوار در نظر بگیریم، عملا سهم هزینه‌های خانوار در نتیجه افزایش 100درصدی قیمت بنزین از رقم 3 درصد به 4 درصد افزایش خواهد یافت. که این میزان تغییر، عملا اثر قابل‌توجهی در افزایش اسمی هزینه خانوار نخواهد داشت و بخشی از آن در نتیجه اثر جایگزینی کالاها و خدمات جبران خواهد شد، در نتیجه این امر موجب نگرانی در افزایش هزینه‌های سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌باشد. اثر جایگزینی ناشی از افزایش قیمت یک کالا، به این معنی است که وقتی افزایش قیمت یک کالا اتفاق می‌افتد، عملا مصرف‌کننده میزان مصرف خود را از آن کالا کاهش داده و بخشی از نیازهای خود را با مصرف کالاهای دیگر تامین می‌کند برای مثال وقتی قیمت بنزین افزایش می‌یابد، از خدمات جایگزین استفاده می‌کند که هزینه حمل‌ونقل آن کمتر است.

*اقتصاددان

صبا روز...
ما را در سایت صبا روز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان sabarooz بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 10:27